PRZEJAZDY KOLEJOWE – PROSIMY O OPINIĘ MIESZKAŃCÓW
Szanowni Mieszkańcy,
Informuję, że PKP PLK S.A. prowadzi obecnie prace nad koncepcją przebudowy przebiegającej przez teren gminy Dębe Wielkie linii kolejowej nr 2 relacji Warszawa – Siedlce. Inwestor zakłada zakończenie prac projektowych w terminie do końca 2027 roku. Docelowym zamierzeniem PKP PLK S.A. jest przebudowa linii kolejowej z obecnej dwutorowej na czterotorową umożliwiającą podniesienie prędkości jazdy pociągów dalekobieżnych do 200km/h, z przystankami kolei podmiejskiej „Dębe Wielkie”, „Nowe Dębe Wielkie” oraz „Wrzosów” w formie przystanków wyspowych pomiędzy torami wewnętrznymi służącymi do połączeń podmiejskich. Tory zewnętrzne służyć będą do ruchu dalekobieżnego o wysokich prędkościach.
W związku z podniesieniem prędkości przejazdowej w ruchu dalekobieżnym do prędkości 200km/h konieczną jest przebudowa przejazdów kolejowych na formy skrzyżowań bezkolizyjnych, dwupoziomowych.
Pierwszą propozycją PKP S.A. w rozmowach na temat przebudowy skrzyżowań kolejowo-drogowych była likwidacja przejazdów kolejowych w ul. Kościelnej w Dębem Wielkim oraz w ul. Żwirowej w Chrośli i wykonanie w zamian jednego skrzyżowania w formie tunelu pod torami jako łącznika ul. Przemysłowej na wysokości PSZOK z ul. Polną, na co stanowczo nie wyraziłem zgody. Likwidacja dwóch przejazdów kolejowych a w to miejsce wykonanie jednego poważnie utrudniłoby funkcjonowanie mieszkańców ale też co ważniejsze, mogłoby zagrozić bezpieczeństwu publicznemu w przypadku czasowego wyłączenia tunelu z ruchu z różnych, nieprzewidzianych teraz powodów.
Obecnie rozpatrywane są koncepcje budowy dwóch skrzyżowań jedno w formie wiaduktu kolejowego czyli tunelu drogowego, „dołem pod torami”, w okolicy obecnego przejazdu kolejowego w ul. Kościelnej. Jako przedłużenie ul. Braci Tabiszewskich łączącego z ul. Kościelną. Drugi w formie wiaduktu drogowego, „górą nad torami”, w okolicy obecnego przystanku kolejowego „Wrzosów” na przedłużeniu ul. Lawendowej.
Jestem świadomy faktu, że każde z rozwiązań jest trudne do zaakceptowania przez właścicieli nieruchomości wskazanych pod nową infrastrukturę drogową ale priorytetem było uniknięcie konieczności rozbiórek budynków mieszkalnych. W przypadkach zachowania dotychczasowych lokalizacji skrzyżowań z ich przebudową na dwupoziomowe, nawet w sposób najmniej inwazyjny czyli w formie tuneli, konieczna byłaby rozbiórka kilku budynków mieszkalnych co dyskwalifikuje te rozwiązania nawet jeśli nowe lokalizacje skrzyżowań wydłużą obecną drogę przejazdu.
Na przedstawionych do Państwa opinii rysunkach koncepcji skrzyżowań dwupoziomowych, kolorem zielonym wskazane zostały także rozwiązania przejść podziemnych, z uwzględnieniem ruchu osób niepełnosprawnych, umożliwiających zachowanie obecnego ruchu pieszego w ul. Kościelnej i w ul. Żwirowej z zachowaniem dotychczasowej lokalizacji przystanku „Nowe Dębe Wielkie” oraz z przeniesieniem przystanku „Wrzosów” w okolice obecnego przejazdu kolejowego w ul. Żwirowej z zachowaniem w formie przejścia podziemnego dotychczasowej lokalizacji ruchu pieszych w tej ulicy.
Przypomnę, że podstawą wskazania lokalizacji dla nowych skrzyżowań z linią kolejową jest brak rozbiórek budynków mieszkalnych na co pozwalają wskazane lokalizacje i rozwiązania budowlane.
W załączeniu mapy lokalizacyjne.
Proszę o opinię Państwa na temat nowych lokalizacji skrzyżowań dwupoziomowych przekazane w formie pisemnej do sekretariatu Urzędu Gminy Dębe Wielkie bądź mejlowo na adres sekretariat@debewielkie.pl w terminie do dnia 25 kwietnia b.r.